Waarom passie zo belangrijk is voor een ondernemer

Het heeft niet veel zin om zomaar je passie te volgen als ondernemer. Maar wel als je snapt waar ‘ie vandaan komt en hoe je je bedrijf ermee kan runnen.

Ik zag laatst een artikel op LinkedIn van een ondernemer die tekeer ging tegen het passie-idee. Nou roept dat woord bij mij ook wel mag-ik-even-overgeven gevoelens op. Het is gewoon te vaak gebruikt.

En het wordt ook zo makkelijk geroepen tegen ons zelfstandigen: “Volg je passie!” Ja hoe dan? Volgens de schrijfster is dit idee gedoemd te mislukken. Want het is overdreven, dodelijk vermoeiend en er zit geen verdienmodel aan vast.

Beetje kort door de bocht allemaal.

passie volgen ondernemerDe oorzaak van die passie

Ik heb als ondernemer eigenlijk altijd ‘mijn passie gevolgd’. Dat wil zeggen: ik las of hoorde iets waar ik enorm enthousiast van werd. Dat ging ik verder onderzoeken om uit te vinden wat ik daar mee zou kunnen.

In de loop der tijd schaaf je dat steeds verder bij zodat je er je bedrijf mee kan runnen en anderen kan helpen. (Of niet, en dan probeer je weer wat anders.)

Voor mij is ondernemen een ongelofelijke reis waar ik ontzettend veel van leer. Steeds kom je weer lagen dieper in het ontdekken waarom je doet wat je doet. En snap je meer van de oorzaak van die passie: je kern, hart, hoe je het ook wil noemen.

Als je daar eenmaal mee in contact staat weet je dat je op het goede pad zit. Zelfs als het even niet lekker loopt. En dat is erg fijn kan ik je vertellen 🙂

Marketing is daarbij je instrument.

Je gebruikt het om in gesprek te komen met je doelgroep, te toetsen of iets werkt. Want ik neem aan dat jij als ondernemer ook niet alleen maar je passie volgt zonder na te denken over hoe je daar je brood mee verdient.

Meer strategie in je online marketing? Lees dit blog.

Je passie is ook onmisbaar om je verhaal goed te kunnen vertellen. Via berichten op je site, nieuwsbrief, social media, en live natuurlijk. Zo snapt je doelgroep waar je voor staat en ben je oprecht. En kun je hen het beste helpen.

Soms heb je ook gewoon een beter verhaal nodig. Meer daarover in dit blog.

Dat is hoe ik passie zie; als onmisbare drive bij het ondernemen. Als je leert snappen waar ‘ie vandaan komt en hoe je je bedrijf ermee kan runnen.

 

 

Wil je ook jouw verhaal vertellen en bespreken wat de juiste aanpak is voor jou?
Vraag dan een gratis strategiegesprek met mij aan!

 

 

Wil je mijn blog in je mail ontvangen? Meld je dan hier even aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.