Online zichtbaar zijn hoort erbij als ZZP’er. Dat gaat verder dan alleen een goede profielfoto op LinkedIn of het schrijven van een blog.
Daar sta ik dan in de Mediamarkt. Hopelijk kan ik het zelf vinden. Ik had ook al online gezocht, maar omdat de zon schijnt en ik een relaxed dagje heb, leek het me wel leuk om weer eens naar een echte winkel te gaan. Maarja, niet te doen dat zoeken daar.

Toch maar iemand aanschieten die niet met z’n collega’s in een groepje staat. ‘Hebben jullie ook selfie sticks?’ Ik probeer het maar zo nonchalant mogelijk te laten klinken. Maar ik schaam me.
Het is een generatiedingetje. Een vrouwendingetje. Een opvoedingsdingetje.
Lees ook dit blog over het ‘onzichtbare vrouwen syndroom’.
Behalve als je Heleen van Royen bent, zijn er veel dames (en ik denk ook heren) die er moeite mee hebben zichzelf te laten zien. We zijn opgevoed met het idee dat het gaat om het innerlijk en de inhoud, niet om het uiterlijk. Dat ijdelheid dus uit den boze is. Dat je rekening moet houden met alles en iedereen en jezelf niet op de voorgrond moet plaatsen. Jezelf filmen met een selfie stick staat daar allemaal haaks op.
Maarja, wat moet dat moet.
Selfie stick
Want was die bescheidenheid in mijn werk op redacties en marketing communicatie afdelingen nog wel prima, als ondernemer werkt het tegen je. Tenzij je iets unieks hebt bedacht waar waanzinnig veel behoefte aan is en je een gigantisch netwerk hebt, moeten de meesten van ons aan zelfpromotie doen. En online zichtbaar zijn hoort daarbij.
Dat gaat verder dan alleen een goede profielfoto op LinkedIn. Of een het schrijven van een blog. Het gaat erom dat je laat zien wie jij bent als ondernemer, of eigenlijk: dat je je professionele identiteit als ondernemer via alle tools en social media op een slimme manier gaat uitventen.
Natuurlijk moet je goed zijn in wat je doet, maar mensen en bedrijven kiezen toch vaak ook gewoon voor iemand die ze leuk vinden. Met wie ze denken prettig te kunnen samenwerken. Bij wie ze zich fijn voelen. En dat idee moet je dus bij je doelgroep voor elkaar zien te krijgen via die zelfpromotie.
Ik ga vanaf nu oefenen met die stick, maar ik verheug me er vooral op om jou en andere ondernemers te gaan begeleiden in het vergroten van je online zichtbaarheid. Door je te helpen met teksten met hart en smoel. Zodat jij een sterk bedrijf krijgt, maar ook voor een leuker internet:
Opzij alle haters, schreeuwers en oppervlakkigen! Het web is ook van ons! Yes! 🙂