Als je ergens voor staat en daarvoor gaat, worden je bedrijf en marketing van betekenis. Dan kun je je als ondernemer pas echt gaan positioneren.
Als ondernemer kun je veel opsteken van andere online. Veel ondernemers geven hun advies en je kunt natuurlijk ook zelf onderzoeken hoe zij het doen. Via hun webinars, website, social media accounts, enzvoorts.
Het nadeel is alleen: als je voortdurend jezelf aan het vergelijken bent met anderen, raakt wie je zelf bent steeds verder ondergesneeuwd. Hoe kun je jezelf als ondernemer dan nog positioneren?
Positioneren als ondernemer
Het is logisch dat je als ondernemer bekijkt wie je concurrenten zijn. Hoeveel zij vragen voor hun diensten, hoe zij zichzelf beschrijven, welke marketing ze gebruiken. Als je veel op het web zit is daar sowieso geen ontkomen aan.
Maar dat is ook goed: zo weet je wat er gebruikelijk is in jouw branche. Alleen is het dan natuurlijk de bedoeling dat jij iets aanbiedt dat anders is. Op een manier waarmee je je onderscheidt, oftewel positioneert.
Maar het gaat niet om de vraag ‘wat kan ik bieden wat al die anderen niet bieden’. Dat is onbegonnen werk met zoveel zelfstandigen. Bovendien baseer je je business model dan op competitie, in plaats van op het verschil maken voor de klant.
Great companies have something in common: they don’t try to matter by winning.
They win by mattering. (Bernadette Jiwa)
Verwoorden waar je voor staat
Het gaat om de vraag wat jij wil en kan bieden, op jouw manier. En hoe dat kan aansluiten bij de behoeften van jouw potentiële klanten.
Meer over het snappen van je klanten lees je in dit blog.
Pas als dit echt vanuit je hart komt, als je ergens voor staat en daarvoor gaat, worden je bedrijf en marketing van betekenis. Daarom is het zo belangrijk dat je weet wat dat is en hoe je het verwoordt. Dan kun je je als ondernemer pas echt gaan positioneren.
Successful organisations and the people who create, build and lead them don’t feel the need to compete, because they know who they are and they’re not afraid to show us. (Jiwa)
Leek ook: het grote geheim van de ondernemer die zichzelf weet te onderscheiden.