Waarom het belangrijk is je ‘why’ te kennen

Is het nou zo belangrijk, die ‘why’? Uiteraard moet je als ondernemer iets goeds en leuks te bieden hebben. Maar met je ‘why’ op je about-pagina laat je zien waarom jij de persoon daarvoor bent.

Hoe is dit toch mogelijk. Ik schrijf al van kinds af aan. Heb op redacties gewerkt. En op een marketingcommunicatie afdeling. En dat bij elkaar al zo’n 20 jaar voor het web..

Toch heb ik met veel pijn en moeite mijn ‘why’ als ondernemer beschreven. Op heel veel verschillende versies van mijn ‘Over mij’ pagina.

Allemaal versies waar ik een tijd tevreden mee was. Maar dan kwam ik toch weer tot andere inzichten en moest het weer anders. Als het mij al zoveel moeite kost, hoe vergaat het andere ondernemers dan die niet die achtergrond hebben?

Je 'why' vinden voor je over mij pagina website
Vind je ‘why’ (Violeta Vollmer – Other identity)

Waarom ben jij de juiste persoon

Maar is ‘ie dan echt zo belangrijk, die ‘why’ van Simon Sinek? (Vergeten waar hij het ook al weer over had? Zie bijvoorbeeld dit artikel.)

Wie leest dat nou? Het gaat toch om je aanbod? Tegenstanders geloven er niks van. Vinden dat dit alleen maar gezever oplevert en dat geen ondernemer meer spullen verkoopt als ‘ie zijn ‘why’ erbij vertelt.

De wereld beter maken

Maar ik denk dat dat vooral komt omdat ondernemers het vaak zo lastig vinden om hun ‘waarom’ te achterhalen. En dan krijg je iets als ‘ik wil de wereld een stukje beter maken’. Dat soort Miss-verkiezing statements komen nogal naïef over en zijn veel te breed.

Voor je klant maakt het wel degelijk uit waarom je de dingen doet die je doet met je bedrijf. Als je het maar goed weet te achterhalen en te vertellen.

Uiteraard moet je je websitebezoeker iets goeds en leuks te bieden hebben, wat past bij waar hij of zij naar op zoek is. Maar met je ‘why’ op je about-pagina laat je zien waarom jij de juiste persoon voor hem of haar bent.

Heb je hier eenmaal de juiste tekst te pakken, dan vormt die de leidraad voor jouw marketing mix. Dus ook voor je social media en nieuwsbrief. Voor je hele bedrijf eigenlijk.

Wat is dan wel je ‘why’?

Iets wat je raakt. Wat de kern is van wie jij bent en wat je doet. Waar je je kwaad over maakt als mensen het hebben over je vak. Je privé-sores hoeven we niet te weten. Maar dat gedeelte dat belangrijk is voor wat je aanbiedt wel.

Hoe kom je daar nou achter wat jouw ‘why’ (of thema) is? 5 Vragen om je verder te helpen:

  1. Zoals zoveel mensen heb je waarschijnlijk veel verschillende dingen in je leven gedaan. En vind je meerdere dingen leuk. Maak voor je ‘why’ een keuze. Eentje die logisch is voor jouw aanbod. En waardoor je geen ellenlange over mij pagina krijgt.
  2. Ga na wat belangrijke gebeurtenissen in je leven zijn geweest. Hoe ging je daarmee om? Wat is kenmerkend voor jou?
  3. Welke keuzes heb je in je leven gemaakt? Wat zeggen die over jou en hoe je de wereld ziet?
  4. Als je kijkt naar je branche en hoe vakgenoten het aanpakken: waarin verschil jij dan en waarom?
  5. Waarom word je van het ene werk of die klant wel blij en de ander niet? Waar zit dat hem precies in?

Hoe lastig ik het voor mezelf vind mijn ‘why’ te zien, bij anderen kan ik dat wel. En daarom coach ik ondernemers bij hun teksten en hun verhaal. Omdat ik het belangrijk vind dat jij als hardwerkende ZZP’er met een mooie missie goed uit de verf komt online.

Dit is een update van een eerdere blog die ik in december 2017 schreef over je ‘why’ als ondernemer.