Als ondernemer kan je een grote impact hebben op je (potentiële) klanten. Door ze te snappen kan je echt iets voor ze betekenen.
Ik zit mijn dozen met kinderspullen op te ruimen. Tenminste, dat was het voornemen, maar voor je het weet zit je van alles te lezen en te bekijken en ben je uren verder.
Zo vind ik ook mijn rapporten van de basis- en middelbare school. Waarom bewaar je dat toch al die jaren? Kan het zo langzamerhand niet eens weg? Wanneer kijk je hier nou naar. En wat moet je er nu nog mee? Het is niet iets dat je op LinkedIn kan zetten ofzo. Met die gedachten open ik ze toch nog maar even…
De cijfers verrassen mij soms (huh had ik negens voor geschiedenis? hoezo dan?), maar wat ik interessanter vind zijn de opmerkingen bij de rapporten.
Zoals deze van klas 4 (groep 6) van de basisschool:
Ik vind hem best cryptisch eigenlijk. Leren we dan soms wel voor grappen? En ik deed niet anders? Leer je normaal gesproken altijd samen? Maar ging ik als kind altijd mijn eigen (grappige) gang? Over dit soort dingen kan ik lang nadenken.
Je mag er zijn
Maar het raakt me ook. Soms heb je leraren die je ‘snappen’. Ze gidsen je, houden je in het gareel maar laten je ook jezelf zijn. Dat is erg belangrijk als kind. Het gevoel dat je er mag zijn, dat je bent zoals je bent en dat dat helemaal ok is. Een betere basis voor leren is er niet.
En het geeft je houvast voor alles wat daarna komt: wel of niet conformeren als puber, je staande houden in de vriendelijke maar competitieve kantoortuin. En jezelf neerzetten en klanten krijgen als ondernemer.
Dit was duidelijk niet een van die leraren.
Maar ik begrijp zo’n docent ook wel hoor. Zeker sinds ik zelf geregeld lesgeef. Je hebt veel aan je hoofd. Doet enorm je best om bepaalde stof over te brengen. En dan zit zo’n blaag de orde te verstoren en je het gevoel te geven dat ze je niet serieus neemt. En bedankt. Terwijl ik als negenjarig meisje soms alleen maar wat plezier en gekkigheid in de klas wilde brengen.
Snap je klanten als ondernemer
Ook voor een ondernemer is het belangrijk je (potentiële) klanten te snappen. Dit doe je door echt naar ze te luisteren. Als je met hen werkt, maar ook via je marketing. Als je content helder, inspirerend en herkenbaar is voor ze reageren zullen ze eerder reageren.
Meer over aantrekkelijk zijn op het web lees je in dit blog.
En zo kun je ook echt iets voor ze betekenen. In alle drukte met het runnen van je bedrijf vergeet je dat nog weleens: de impact die je op je klanten kan hebben.
Vind je dit een leuk blog? Zo mis je hem niet.