Hoe je teksten over jezelf schrijft die niet vaag of nietszeggend zijn.
Ik denk dat het door sollicitatiebrieven komt.
Dat iedereen als ‘ie over zichzelf gaat vertellen ineens zulke vaagtaal gaat uitslaan.
Blijkbaar hebben we ooit geleerd dat je zo teksten over jezelf moet schrijven. In een of andere sollicitatiecursus.
Of heb jij daar een ander idee over hoe dat komt? Dat hoor ik dan graag!
Behalve naar die van mijn klanten, kijk ik af en toe ook naar willekeurige ‘Over Mij’ pagina’s op websites. Om te zien hoe zelfstandig ondernemers teksten over zichzelf schrijven.
Op de een of ander manier schieten we daar in een soort kramp en gaan we vage en ingewikkelde termen gebruiken. Dingen roepen die je normaal nooit zo zou zeggen.
Teksten over jezelf
Ook al schreef je altijd dat soort sollicitatiebrieven: op je website moet het echt anders. Het draait hier om de behoeften van je klant. Want die zit dat te lezen en wil gelijk weten wat hij aan je heeft. En zoekt herkenning. Dus je tekst over jezelf moet in concrete, beknopte, makkelijke taal.
Nu heb je dit waarschijnlijk al vaker gehoord. Daarom leek het me wel aardig wat voorbeelden van wat ik online heb gevonden erbij te nemen. Niet om andere ondernemers af te zeiken. Maar om duidelijker te maken hoe je het beter aan kan pakken, die teksten over jezelf. Want het is nu eenmaal makkelijker om als ander daarnaar te kijken.
Categorie: Ik weet wat ik doe
“De afgelopen jaren heb ik ontelbaar veel verschillende dingen gedaan voor heel uiteenlopende opdrachtgevers op marketing-communicatiegebied. Ik ben een alleskunner en ook een echte doener.”
Ik kan me hier als lezer weinig bij voorstellen. Wat heb je dan gedaan? Ik wil een Facebook campagne, kan ik je daarvoor ook inhuren? In plaats van ‘alleskunner’ is het handiger een paar specialisaties te noemen.
“Zodra ik aan de slag ga weet ik precies wat ik doe en wat ik wil maken.”
Nou gelukkig maar! Vertel dan hoe je te werk gaat, of beter: laat het je klanten vertellen in een testimonial.
“Met mijn jarenlange praktijkervaring en kennis van toegepaste psychologie en de nieuwste wetenschappelijke ontdekkingen, komen we samen tot inzichten en transformaties op vele niveaus.”
Klinkt interessant, maar erg abstract. Ik wil als geïnteresseerde weten of jij me kan helpen met mijn probleem. Ik lig in een scheiding en heb daar veel moeite mee. Heb ik wat aan jou?
“Ik ben een analytische, vindingrijke denker. Met een brede kennis en jarenlange ervaring met bedrijven en individuele trajecten.”
Ook dit is te abstract. Wat heb je dan gedaan? En dat van die analytische, vindingrijke denker: doe maar niet. Dat soort dingen staan ook wel in vacatureteksten. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Schrijf dát dan op.
“Het borgen van de gewenste verandering vergt aandacht, tijd en samenwerking. En daar heb ik ervaring mee.”
Vertel? Waar blijkt dat uit dan? Kunnen klanten jou een jaar na de samenwerking nog bellen? Maken collega’s zich er met een uurtje vanaf en trek jij alle tijd uit voor je klant? Ook dit kun je beter via reviews laten vertellen, dan geloven we het eerder.
Categorie: Ik ben gedreven
“Sindsdien ondersteun ik mensen op hun weg naar een leven met meer energie, plezier en vervulling. En geloof me, dat voelt zo rijk, daar geniet ik elke keer weer opnieuw van!”
Dat is leuk, dat jij daarvan geniet, maar wat heb ik daar aan als klant? Daar gaat het om. En laat voorbeelden zien van hoe klanten nu meer energie en vervulling ervaren.
“Ik heb een oprechte passie voor en plezier in wat ik doe. Diepgang en luchtigheid complementeren elkaar.”
Idem. En die tweede zin: geef concrete voorbeelden waar ik me als geïnteresseerde iets bij kan voorstellen. Of weer: laat je klanten vertellen dat je tot de kern wist door te dringen en ook geestig bent.
“Iedereen kan me altijd voor allerlei opdrachten bellen en ik vind het ook heel leuk om ze te uit te voeren.”
Het lijkt mij vrij logisch dat je het leuk vindt en dat iedereen je kan bellen. Dat is niet iets waarmee je je onderscheidt. En het is veel te vaag. Waarvoor kunnen we je precies benaderen?
“Enerzijds gun ik mezelf ruimte om te genieten en te ontspannen (ik hou van dansen, yoga, wandelen, tuinieren). En anderzijds geef ik mezelf regelmatig een duw om uit mijn comfortzone te komen.”
Dit is alleen interessant om te vertellen als je hierna uitlegt hoe je dit ook gebruikt bij jouw klanten. Dus nogmaals: wat zij hier aan hebben.
Tip: lees mijn gratis e-book:
Een pakkend verhaal over je bedrijf – hoe je klanten trekt met storytelling.
Worstel jij ook met je uitstraling op je website? Wil je helder kunnen verwoorden wat je kan bieden? Betere teksten leren schrijven over jezelf? Laat mij je dan helpen!