Storytelling uitleg: het verlangen van jouw klant

Wat is nou echt het probleem van jouw Held? Oftewel het verlangen van de klant? En waarom is dat belangrijk om te weten als ondernemer? Je leest het in mijn uitleg over storytelling in deze derde blog van de serie.

Als ondernemer los je een probleem op. Mensen hebben ergens behoefte aan en daar heb jij een dienst of product voor. Dit beschrijf je dan natuurlijk ook op je website en social media.

Als jij nou de enige was die dat deed was dat misschien wel voldoende. Maar in onze volle online wereld is het niet overtuigend genoeg. Daarbij ben je dan snel uitgepraat. Daarom is het goed om te kijken wat er achter die behoefte van je potentiële klanten schuilt. Dan kan je veel betere verhalen maken.

Storytelling uitleg: verlangen

Storytelling uitleg van het verhaal: verlangens van de Held

We kennen allemaal wel het gevoel dat je eigenlijk stiekem iets anders wil. Een digital nomad worden met een Volkswagen busje, een andere partner die je wel begrijpt, het corona-vaccin uitvinden waarmee je ieders leven redt. Het liefst alles tegelijk.

Meestal blijven we veilig ons comfortabele leventje leiden. Want grote beslissingen zijn doodeng en succes is lang niet altijd gegarandeerd. Daarom is het verhaal van de Held die haar angsten overwint en wel stappen neemt zo inspirerend voor ons.

Meer uitleg over de structuur van Storytelling vind je in mijn eerste blog.

Als jouw klant van alles en nog wat tegelijk wil wordt het een ingewikkeld verhaal. Dus haal er een behoefte uit. Dit is de externe motivatie van jouw Held.

The outer motivation is not a feeling (happiness), or an abstract concept (success), or some ongoing condition (health). It’s a specific goal that your audiences can envision as soon as they read or hear what it is.
(Story Mastery)

Verlangens in je verhaal

Nu is wat jouw klant wil misschien niet zo ontzettend spannend. Meer omzet, een leuk uitje met de kinderen, of een andere bril. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om die omzet, dat uitje of die bril.

Welk verlangen zit daar achter? Waarom wil jouw klant dat zo graag? En wat denkt ze te bereiken als ze die behoefte heeft vervuld? Dit is ook de innerlijke motivatie van jouw Held. En dat maakt je verhaal wél interessant.

Because you want audiences and readers to identify with your hero’s desire; you want them to connect with your hero by recognizing a deeper longing that they have also experienced.
(Story Mastery)

  • In het voorbeeld in mijn vorige blog over de bril van Loes: dat gaat niet alleen om beter zien, maar ook om gezien worden.
  • Het familie-uitje kan gaan om de wens een goede ouder voor je kinderen te zijn.
  • Meer omzet om bijvoorbeeld daarmee meer voor anderen te kunnen betekenen.

En dan komt de Gids…

Als het niet wordt opgelost blijft het verlangen aanwezig. En dan moet je Held/klant er toch iets mee. Nu zal ze allemaal bezwaren hebben om haar vertrouwde status quo achter zich te laten. Geen geld, geen tijd, geen zin. Het is aan jou, de Gids, om haar hierin te begeleiden. Daarover schrijf ik in mijn volgende blog.

Wat is storytelling en hoe pas je het toe op je marketing? (deel 1)
Storytelling strategie voor je bedrijf: wie is de Held in jouw verhaal? (deel 2)
Storytelling uitleg: het verlangen van jouw klant (deel 3)
Storytelling methode: hoe jij verhalen maakt die klanten helpen (deel 4)
Hoe je met storytelling een verhaal van betekenis maakt (deel 5)

Geen blog missen? Abonneer je dan even!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.