Als je de methode van storytelling gaat toepassen, word jij de Gids. Jij bent er om de Held te helpen om met jou het avontuur aan te gaan. Deel vier van mijn serie over het inzetten van storytelling voor je bedrijf.
Veel ondernemers die ik spreek vinden het vervelend om marketing te moeten doen voor hun bedrijf. Zo voelt het ook voor hen: dat het moet. Ze zijn met plezier bezig met hun vak en zouden daar graag meer mee willen betekenen. Maar om dat te etaleren vinden ze niet fijn.
Methode storytelling toepassen
Als je de methode van storytelling gaat toepassen, krijg je daar een heel andere kijk op. Je bent namelijk niet de Held van het verhaal, maar de Gids.
Je hoeft jezelf dus niet op de borst te gaan kloppen. Jij bent er om de Held te helpen haar bezwaren te overwinnen en het avontuur aan te gaan. Namelijk met jou in zee gaan en de vijand te verslaan. En daar ga je haar zo goed mogelijk in begeleiden.
Wat zorgt er nu voor dat de Held je vertrouwt en met jou als Gids op pad wil?
- Ze heeft een probleem of verlangen en wil daar wat aan doen (zie mijn derde blog)
- Ze heeft daar iets of iemand voor nodig
En jij als Gids:
- Snapt de Held
- Helpt de Held
- Weet waar je het over hebt
- Vertelt de Held wat ze moet doen
Snapt de Held
Je bent empathisch en kan helder verwoorden wat de Held wil. Hierdoor voelt ze zich gezien en gehoord. En heeft ze een duidelijk plaatje bij haar diepste verlangen.
Helpt de Held
Je Held moet haar problemen overwinnen en de vijand verslaan. Daarvoor heeft ze jou nodig. Als ze het zelf had kunnen oplossen had ze geen probleem. 😉
Zoals je in mijn eerste blog kan lezen, gaat elk verhaal in de basis om overleven en groeien. De Held wil zich veilig, gelukkig, gezond en sterk voelen. En jouw dienst of product helpt haar daarbij.
If we position our products and services as anything but an aid in helping people survive and thrive, be accepted, find love, achieve an aspirational identity, or bond with a tribe that will defend them physically and socially, good luck selling to anybody. (Donald Miller, Building a StoryBrand)
Storytelling voorbeelden van de Gids
Hoe werk je de storytelling methode en die rol van Gids nu praktisch uit in marketing? Enkele voorbeelden:
- Hans Anders geeft in deze reclame Loes een bril waarmee ze gezien wordt en vrienden maakt (bondgenoten vinden).
- Hornbach verschaft in zijn over-the-top commercials de hoofdpersoon gereedschap waarmee hij/zij z’n gedroomde projecten kan waarmaken (sterk zijn, zelfstandigheid, gelukkig zijn).
- Jopen geeft ons een speciaalbiertje waarbij we kunnen uithuilen over onze ex (loslaten en doorgaan met leven, gelukkig worden).
- Bart van Fishtales vertelt ons in een video hoe lekker vis is en wat je er mee kan (in staat zijn wat lekkers op tafel te zetten, gezond blijven, band versterken met geliefden).
- Het van Goghmuseum vertelt je in verschillende verhalen over de persoon Vincent en de mensen om hem heen (cultureel onderlegd zijn, de wereld begrijpen, waardering van anderen).
- Het aapje Freddie van Mailchimp moedigt ons als ‘small business owners’ voortdurend op een grappige manier aan (succesvol zijn met je bedrijf, gewaardeerd worden, klanten krijgen om comfortabel te kunnen leven).
Weet waar je het over hebt
Hoe meevoelend je ook bent als Gids, het gaat er natuurlijk wel om dat jij de expert bent op jouw vakgebied en daardoor de Held het beste kan helpen. Als jij dezelfde problemen hebt meegemaakt, dan heb je die inmiddels overwonnen. En plaats testimonials, voorbeelden, logo’s van bedrijven voor wie je hebt gewerkt, resultaten die je hebt behaald enzovoorts.
Vertelt de Held wat ze moet doen
Je schetst niet alleen hoe haar leven ten goede gaat veranderen, maar vertel ook hoe ze dat bereikt. En hou het simpel: teveel keuzemogelijkheden en informatie op je website of social media kost een klant alleen maar energie. Geef haar dus een helder plan en call-to-action.
Wat gebeurt er als de Held de Gids negeert en denkt: ik doe het zelf wel? Wat staat er voor haar op het spel? En hoe ziet haar leven eruit als ze de vijand verslaat?
Volgend blog: over verliezen en winnen.
Wat is storytelling en hoe pas je het toe op je marketing? (deel 1) Storytelling strategie voor je bedrijf: wie is de Held in jouw verhaal? (deel 2) Storytelling uitleg: het verlangen van jouw klant (deel 3) Storytelling methode: hoe jij verhalen maakt die klanten helpen (deel 4) Hoe je met storytelling een verhaal van betekenis maakt (deel 5)
Geen blog missen? Abonneer je dan even!