Wat je als ondernemer met storytelling en Netflix kan

Als ondernemer ontkom je niet aan storytelling. Je doelgroep wil jouw verhaal horen. Zodat ze je leren kennen en vertrouwen. Over storytelling, Netflix en wat je daar als ondernemer mee kan.

Gisteravond heb ik éíndelijk de piratenserie Black Sails helemaal uitgekeken. Deze Netflixserie had me behoorlijk in z’n greep. Niet zozeer vanwege de bloederige vechtscènes.

Maar er zaten voor mij andere fascinerende dingen in: vechten voor je idealen, vrijheid, compromissen sluiten of niet, de strijd tussen het mannelijke en vrouwelijke.

En de belangrijke rol van storytelling. Zo kreeg kwartiermeester Silver zijn crew achter zich door zijn vertelkunst. En verweet kapitein Flint hem dat hij zijn persoonlijke verhaal niet met hem had gedeeld. Want dat had hij wél gedaan. Dus nu wist Flint niet goed hoe hij hem kon benaderen en leren vechten.

Daarbij was de kapitein best openlijk biseksueel, wat ik wel verrassend vond gezien de setting (18e eeuws Engeland, Amerika en Cariben). Eigenlijk bleek Flint’s queeste vooral ingegeven doordat hij de dood op zijn vriend wilde wreken.

En zo had iedereen zijn eigen motieven die eigenlijk niet helemaal ok waren en voortdurend zorgden voor conflicten. En zo voor de voortgang van het verhaal.

Lees ook mijn analyse van het verhaal van Marie Forleo.

Storytelling als ondernemer – jouw verhaal

Als ondernemer heb je doorgaans niet een heel filmteam dat jouw verhaal uitpluist en op een aantrekkelijke manier vertelt. Dus de storytelling zal je vooral zelf moeten doen. (Met een beetje hulp van mij. En Netflix.)

Maar welk verhaal kies je dan? Er valt zoveel te vertellen. Hoe kun je iets zinnigs smeden van alles wat je hebt meegemaakt? Al je werkervaring en persoonlijke interesses: als je dat allemaal moet opschrijven heb je 4 seizoenen in 1 film, zeg maar.

Uiteraard valt dat allemaal niet in een coherent, kort maar krachtig verhaal te vertellen. Je kiest een invalshoek die het beste past bij waar je nu mee bezig bent en waar je heen wil. En die het meeste resoneert bij je doelgroep. En dat vertel je in afleveringen via je blog, nieuwsbrief en social media.

Meer over hoe je je als ondernemer positioneert vind je in dit blog.

Want je doelgroep wil jouw verhaal horen. Zodat ze je leren kennen en vertrouwen. En zo krijg je dan jouw eigen crew.

Maar als jij je verhaal niet kent, krijg je dit:

 

via GIPHY

 

Meer leren over Storytelling voor jouw bedrijf? Download hier mijn e-book!

Wil je mijn blog in je mail ontvangen? Meld je dan hier even aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.