De hero’s journey in je PowerPoint

Hoe zit dat nou met storytelling en die hero’s journey? En wat kun je daar in de praktijk mee als je een verhaal wil vertellen? Een korte uitleg.

“Nee, dat is niet wat het betekent” zeg ik tegen de loodgieter terwijl we samen naar mijn dakgoot staan te kijken.
Hij vertelde net daarvoor dat de regenpijp bij mijn buren ‘niet-provisorisch’ was gedaan. Hij bedoelde niet-professioneel.

Ik kon hem toch niet verder door het leven laten gaan hiermee? Al die misverstanden die zouden kunnen ontstaan! Ik legde hem maar even uit dat ik van de taal ben. Ik kan er ook niks aan doen. Ieder z’n vak.

Zo was ik vorige week bij een verhalenvertelavond. Gewoon om eens te kijken hoe een andere storytelling-professional dat aanpakt. Helaas ging het kampvuur buiten niet door, maar binnen was het ook best knus. Na twee van haar cursisten vertelde de docent zelf ook een verhaal. En dat deed ze goed.

Na afloop praatten we nog even na over de Hero’s journey van Campbell. Dat is de structuur waar bijna elk boek of film uit bestaat:

  • Het hoofdpersonage gaat best lekker, of is in ieder geval helemaal gewend aan de situatie zoals die is. (Roodkapje die bij haar moeder woont, Assepoester die het huis schoonmaakt.)
  • Maar dan gebeurt er iets waardoor ze besluit dat het allemaal anders moet. Of wordt daartoe gedwongen. (Roodkapje gaat op pad. Assepoester naar het bal.)
  • Ze krijgt allemaal tegenwerking en raakt in een diep dal. (Roodkapje wordt voor de gek gehouden en opgegeten door de wolf. Assepoester raakt haar muiltje kwijt, dat door haar zussen wordt ingepikt.)
  • Toch weet ze daar weer uit te komen waarna ze als herboren aan een nieuw leven begint. (Roodkapje wordt bevrijd, Assepoester trouwt de prins.)

De hero’s journey is dus het klassieke verhaal van de reis die de held doormaakt. Deze verhaalstructuur is fijn voor mensen om naar te luisteren. Het zit in ons brein verankerd, omdat we dit van baby af aan al hebben gehoord. Je wil daardoor automatisch horen hoe het afloopt. Dus blijf je luisteren.

Probeer dit daarom toe te passen op een presentatie of tekst over jezelf. Dat kost even wat moeite. Maar alles beter dan dat je je Powerpointpresentatie staat op te lezen toch?

Meer over de reis van de klant in storytelling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.