Het belangrijkste bij pakkende teksten schrijven over jezelf en je bedrijf? Kies uit alle dingen die je kan vertellen datgene waar jouw ideale klant echt wat aan heeft.
Ben ik een grappige doorzetter? Een creatieve verbinder? Een rots in de branding? Iemand die kwaliteit levert? Hoe je jezelf ook omschrijft op LinkedIn, je website, Facebookpagina, waar dan ook: het klinkt vaak cliché. Holle frases waar niemand zich iets bij kan voorstellen.
Pakkende webteksten om jezelf en je bedrijf te promoten zijn teksten die fascineren. Of op z’n minst even de aandacht vasthouden. Omdat mensen er gelijk een beeld bij krijgen.
Dat betekent dus dat je uit al die dingen van jezelf datgene moet kiezen waar een ander echt iets aan heeft. Dat vraagt veel focus. Inzicht in de directe en latente wensen van je ideale klant. En een poetsdoek om je eigen blinde vlekken weg te halen 😉
Geen tijd op het web
We hebben allemaal geleerd om plus- en minpunten van onszelf te benoemen in sollicitatiegesprekken. Maar dan zit je face-to-face met iemand die doorvraagt (als het goed is).
In ieder geval kun je dan een concrete situatie aangeven waarin je dan bijvoorbeeld ongeduldig bent. Om het dan vervolgens zo om te draaien dat het eigenlijk gedrevenheid is natuurlijk :-).
Die tijd heb je allemaal niet op het web. Mensen scannen in een paar seconden je profiel. Ze willen dan meteen snappen wat ze aan je hebben en daar een goed gevoel bij krijgen.
Ok, maar hoe schrijf je dan pakkende teksten over jezelf?
- Neem de tijd om je klanten te leren kennen.
Wat vinden zij belangrijk? Waar zouden ze echt bij gebaat zijn? Welke zoektermen typen ze in als ze op zoek zijn naar jouw aanbod? Lees ook dit blog over de juiste zoektermen vinden voor je website. - Bedenk hoe jij hier met jouw kwaliteiten en visie op in kan spelen
- Geef daar een concreet voorbeeld van
- Schrijf dit kort maar krachtig op.
De formule voor een pakkende tekst over jezelf bijvoorbeeld op je LinkedIn samenvatting:
- *Jouw bedrijfsnaam* Helpt/leert *doelgroep* met/om *dat wat ze lastig vinden* zodat ze dit *resultaat* behalen.
- Kort maar krachtige tekst over een persoonlijke situatie waaruit jouw ‘thema’ blijkt.
- Korte beschrijving hoe en waarom je dit inzet voor je klanten.
- Call-to-action waardoor de bezoeker meteen weet waar ‘ie aan toe is. “Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken” is dat niet, omdat niet duidelijk is wat dit hem/haar oplevert.
Een pakkend verhaal over jezelf schrijven is pittig. Ik heb hem van mezelf ook al honderd keer aangepast voordat ik er blij van werd. En dan ben dus ervaren in schrijven en marketing hè! Voor de beste tekst heb je een blik van buitenaf nodig die jouw blinde vlekken niet heeft. Bespaar jezelf tijd. Ik help je graag!.
Lees ook: Teksten schrijven over jezelf: voorbeelden en tips
Vind je dit een leuk blog? Meld je even aan en je krijgt hem elke week in je mail!