Wat tekstjes maken voor je website lijkt misschien makkelijk. Maar echt goede, wervende teksten schrijven? Daar komt veel bij kijken.
Ok, je zit er klaar voor!
Een goede kop koffie erbij met alvast als beloning een stukje slaafvrije chocolade. Doe je meteen iets goeds voor de wereld.
Je gaat nu éindelijk die nieuwe teksten maken voor je website. Eerst in Word, lekker handig ook met die spellingscontrole.
O, een appje van X over het overleg van morgen. Of je ook om 10 uur kan. ‘Is prima!’ app je terug.
De cursor zit intussen al een minuut of vijf tegen je aan te knipperen.
Goed, de tekst dus.
Je begint iets te typen voor je homepagina. Een tekstje waarin je jezelf voorstelt en vertelt wat mensen op je site kunnen vinden. Even lezen. Bah, dit is niks. Je haalt nog een stuk chocola.
Je gaat de homepagina’s van een paar ondernemers bekijken die je kent. Blijft hangen op een website die je interessant vindt. Zij heeft een goed aanbod zeg! Zou je dat misschien niet ook moeten doen? En gelijk ook nieuwe foto’s? Je leest nog wat verder. En begint je steeds rottiger te voelen. Je hele site slaat nergens op. Maar je kan toch moeilijk alles van haar kopiëren. Je bent inmiddels een uur verder en zet nog even een kopje koffie.
O shit je zou nog even een mailtje sturen naar je boekhouder over die aangifte. Nee, dat doen we later besluit je ferm. Ik ga NU mijn eigen teksten maken.
Wat was het ook al weer? Niet over jezelf, maar over de behoeften van je klant. Maar wat zijn die dan. ‘Ik heb behoefte aan een sieraad want ik voel me zo verdrietig en ik heb iets nodig om me op te fleuren’? Moet ik dat echt op gaan schrijven? Of beter gewoon iets over hoe je die sieraden maakt. En waarom ik dat doe misschien ook…
Bij wervende teksten schrijven komt veel kijken
Als jij zo’n ondernemer bent: je bent echt niet de enige. Tekst lijkt misschien makkelijk. Maar goede, wervende teksten schrijven voor je eigen website? Daar komt veel bij kijken:
- De regels voor taal (spelling, grammatica)
- Hoe mensen lezen online
- Je klant centraal stellen
- Jouw herkenbare schrijfstijl
- Het punt dat je wil overbrengen
- Wat je wil dat mensen gaan doen
In je tekst moeten we jou zien. En de klant moet zich aangesproken voelen. Dit kan prima samen gaan.
Before you make the call, deliver your speech or write that email, think about what you want the recipient to know and how you want her to feel. Then speak or type with that intention.
Because how the recipient feels, not only what she thinks, determines what she does next. (Bernadette Jiwa)
Dus in het voorbeeld van de sieraden: kijk of vraag hoe je klanten zich voelen met jouw ring om. Ga zoeken in reviews van anderen: wat zeggen de klanten daar? Dit gevoel ga je beschrijven op je homepagina. Niet algemeen, maar zo concreet en beeldend mogelijk. Zodat mensen zich direct aangesproken voelen. Want ze hebben een plaatje erbij.
Daarna ga je ze natuurlijk vertellen hoe ze die ring kunnen bestellen, of als je het bijvoorbeeld in kleinere stapjes wil opdelen: uitnodigen voor een open middag om te komen kijken hoe je werkt.
Bewaar het over jezelf vertellen voor je ‘Over mij’ pagina en je ‘methode’ voor je aanbod pagina. Zo verdeel je het in logische stukken. En wordt het niet een ellenlang verhaal 😉
Meer weten over het schrijven van wervende teksten voor je website? Of wil je het liever samen aanpakken? Boek een gratis strategiegesprek!