Je bent zo eigenzinnig om ondernemer te willen zijn. Laat dat dan ook zien op het web door middel van jouw eigen, unieke branding.
“Ze zeggen het ook gewoon tegen me hè? Zo van: ‘Goh je bent al vier jaar bezig als ZZP’er en dan verdien je nog maar zó weinig?’” Ik zie de tranen in haar ogen. We gaan kijken hoe ze zich als ondernemer laat zien op het web.
Herkenbare brand
Ik heb haar natuurlijk al opgezocht via Google en social media en vond geen herkenbare brand. Ze heeft een beetje reclameachtige Facebookpagina. En een website met veel stockfoto’s die ik herken van andere sites. Dat verbaast me iedere keer weer. Je bent zo eigenzinnig om ondernemer te willen zijn, maar laat jezelf vervolgens niet zien op het web.
Lees meer over jezelf online zichtbaar maken in dit blog.
“Wil je eigenlijk nog wel ZZP’er zijn?” vraag ik haar. “Ja natuurlijk” is het stellige antwoord. “Aan je online marketing is dat niet af te zien” zeg ik. “Zo te horen heb je een enorme drive maar blinde vlekken voor wat je talenten betreft. Of misschien ken je die wel, maar laat je ze niet zien online. Waarom is dat?”
Website als visitekaartje
Ze vertelt me dat ze haar opdrachten vooral via via krijgt. Dat ze haar website eigenlijk alleen gebruikt als uitgebreid visitekaartje. Dat ze anderen op social media altijd zo kijk-mij-eens-geweldig-zijn vindt.
Zoals een bekende van haar die elke dag selfies post op weg naar weer een of andere interessante bijeenkomst. Dat ze daar geen trek in heeft. En het ook nogal intimiderend vindt. Dat ze ooit wel eens was begonnen met bloggen, maar dat ze daar nu geen tijd meer voor heeft en ook niet weet waarover dan.
Online marketing en ondernemen
Ik vertel haar dat ze echt een enorm potentieel laat liggen als ze het web niet inzet voor haar bedrijf. Dat je website niet alleen maar gaat om wat je aanbiedt. Dat ik dat zelf ook lang heb gedacht: een leuk aanbod, wat berichten ertegen aan en klaar is Kees.
Helaas, zo makkelijk gaat het niet online. In deze tijd van ontplofte mailboxen, een gigantische hoeveelheid aan informatie en geschreeuw om aandacht, moet je als ondernemer je online marketing zó inrichten dat het mensen aanspreekt en tot actie aanzet. En wel meteen, want met een paar seconden zijn ze alweer afgeleid.
De belangrijkste stappen voor meer strategie in je online marketing lees je in dit blog.
Aantrekkelijk zijn als ondernemer
Dit betekent dat je aantrekkelijk voor ze moet zijn. Daar zijn natuurlijk trucjes voor, zoals je bezoeker het idee geven dat hij alleen nú nog gebruik kan maken van een korting. Belangrijker is dat je bezoeker zich echt aangesproken voelt. Dus doe je online communicatie niet zomaar in het wilde weg, maar heb voor jezelf duidelijk tot wie je je richt.
Maar echt aantrekkelijk word je pas als ondernemer als je jouw eigenzinnigheid en passie laat zien in je online marketing.
Hoe je je passie kunt gebruiken als ondernemer lees je in dit blog.
Ondernemer op het web
“Laten we eerst maar eens beginnen bij je USP. Waarin onderscheid jij je van anderen die hetzelfde doen? Wie ben jij en waarom doe je wat je doet?”
Meer over je USP in deze vlog.
Na pittige vragen van mij zie ik de aanvankelijke paniek langzaam veranderen naar plezier. We komen tot de kern van haar ondernemerschap. Als we die eenmaal hebben gevonden, help ik haar in verschillende sessies met het vertalen daarvan naar haar eigen, unieke brand op haar website. We pakken alles aan: tekst, beeld, look & feel, zoekmachine optimalisatie en site-flow. Ik help haar met WordPress. En we bepalen de marketingstrategie die daarbij past.
Ze weet nu hoe ze haar bedrijf aantrekkelijk neerzet voor haar doelgroep op haar website. En welke berichten ze wil gaan verspreiden via social media. Ze heeft weer grip op haar online marketing en plezier in het ondernemen. Zo trekt ze steeds meer klanten naar zich toe.
Mooier web
En daar word ik ook weer blij van. Want ik kan andere ondernemers/ZZP’ers helpen met dat waar ik goed in ben en belangrijk vind: doorvragen om zo het eigene van iemand naar boven te halen. En dit vervolgens vertalen naar online. Je moet het als ondernemer niet doen hoe anderen het doen online. Jij moet het op jóuw manier doen. Pas als je van daaruit communiceert met je doelgroep, kun je echt van betekenis zijn en waarde toevoegen. En als we dat met z’n allen doen online, dan creëren we samen een mooier web.
“Every time you communicate, you are either adding value or taking up space”. (Sally Hogshead)
Dus: ben je al wat jaren bezig als ondernemer en wil je meer rendement halen uit je site en online marketing? En krijg je dit maar niet goed op de rit? Laat mij je dan helpen met een 1-op-1 coaching!
Liever eerst zelf aan de slag? Download dan mijn gratis e-book: Storytelling voor je bedrijf –
hoe het wél moet.