Je weet dat je een goed aanbod hebt en dat je klant er enorm bij gebaat zou zijn. Maar je hebt het gevoel aan een dood paard te trekken. Dan heb je een beter verhaal nodig.
In de herfstvakantie zit ik met een vriendin aan de thee in haar boshuisje. Haar kat geeft me verwoed kopjes en haar hondje ligt te snurken bij de houtkachel. Het is aardedonker en doodstil buiten en zachtjes tikt de regen tegen ‘t keukenraam.
Het is er prachtig, maar omdat ik meer een stadsmens ben zien we elkaar maar een paar keer per jaar.
“Ken je het gevoel dat je met je aanbod te ver vooruit loopt? Dat de tijd er gewoon nog niet rijp voor is?” vraagt mijn vriendin terwijl ze me met fonkelende oogjes aankijkt. Het is altijd leuk om met een vriendin-ondernemer te praten die net zo gedreven is als jezelf.
“Jazeker” antwoord ik. “Je weet dat je een goed aanbod hebt en dat je klant er enorm bij gebaat zou zijn. Maar soms heb je het gevoel aan een dood paard te trekken. De organisatie is te log, Niemand heeft tijd om je idee daadwerkelijk te implementeren. Er is geen geld voor. Andere dingen gaan voor. Ze vinden het interessant en zouden er héél graag mee aan de slag willen maarja…”
Je eigen pad volgen als ondernemer
Tja, wat moet je dan als ondernemer om klanten te krijgen. Soms kosten dingen gewoon veel tijd. Ik heb altijd een enorme bewondering voor creatievelingen en vernieuwers die consequent hun eigen pad blijven volgen en pas na lange tijd heel succesvol zijn.
Filmmakers die heel eigenzinnige films willen maken en na veel geworstel uiteindelijk toch/juist een enorm publiek trekken. Mensen die jaar in jaar uit bezig blijven met hun uitvinding die op den duur vele levens verandert.
Meer over creativiteit en ondernemen lees je in dit blog.
Maar ondertussen moeten wel de rekeningen betaald denk ik dan praktisch. Zowel die vriendin als ik zijn daar zelf verantwoordelijk voor. Dus wat wij allebei doen is: doorgaan met onze idealen, maar ondertussen ook klussen in opdracht doen die een beetje in de buurt komen. Maar soms betekent het ook je aanbod aanpassen, als je geen trek meer hebt in dat dode paard en je door goed te luisteren op andere ideeën bent gebracht.
Klanten krijgen als ondernemer met je verhaal
Ondernemen is een voortdurend samenspel van je aanbod, je verhaal en je klant. Het een kan niet zonder het ander. Je hebt pas een goed aanbod als je ook luistert naar je klanten. Je krijgt pas klanten als ondernemer als je een goed aanbod hebt. En je brengt je klant en aanbod samen via je verhaal.
Soms moet je dat een beetje bijstellen. Zeker als je nieuwe ideeën hebt die inspanning vereisen van je klanten, die wel willen maar er nog niet aan toe zijn. Dan heb je soms gewoon een beter verhaal nodig, dat je consequent vertelt.
Een verhaal waarin je je klant bij de hand neemt en stap voor stap uitlegt wat jouw visie is op zijn of haar probleem. Waarin je vertelt hoe je klant gebaat zou zijn bij jouw ‘oplossing’. Schets het plaatje, zodat je klant iets heeft om naar uit te kijken.
Wil je ook betere teksten schrijven over jezelf? In dit blog vind je concrete voorbeelden en tips.
P.S. Mijn missie is dat ondernemers voor zichzelf gaan staan en met trots en plezier hun verhaal gaan uitdragen.
Wil je ook jouw verhaal? Maak dan een afspraak!
Vind je dit een leuk blog? Zo mis je hem niet.