Maakt het logo nou echt wat uit voor je bedrijf?

Het valt voor een ondernemer niet altijd mee om je te onderscheiden en daardoor aan klanten te komen. Dus pak alles aan wat je daarbij kan helpen. Zoals een goed logo.

Wat is een goed logo?

Als ondernemer van een klein bedrijf of als ZZP’er heb je waarschijnlijk geen mega-budget voor je logo. Maar het hoeft ook niet zo ingewikkeld te zijn. Als het maar ergens op slaat 😉

Sommige bedrijven hebben helemaal geen logo en zijn heel succesvol. Sommige hebben geen diepzinnige symbolische vertaling van hun bedrijf maar gewoon hun naam in een plaatje gevat, zoals Shell. Of het alleen in een mooi lettertype neergezet.

Bekijk hier de logo’s van de bedrijven waar ik voor heb gewerkt.

Aangezien iedereen er wat anders mee doet zou je dus kunnen zeggen dat het geen fluit uitmaakt.

Maar ik denk: alle beetjes helpen. Het valt niet voor iedereen altijd mee om je te onderscheiden en daardoor aan klanten te komen. Dus pak alles aan wat je daarbij kan helpen.

Meer over hoe je je kan onderscheiden als ondernemer lees je in dit blog.

Als het goed is heeft het bij je bedrijf allemaal met elkaar te maken:

  • de kleuren die je kiest voor je website
  • de visuele stijl van je beeldmateriaal
  • je tone-of-voice
  • het soort diensten dat je aanbiedt
  • wie jij bent en waar je voor staat
  • en de doelgroep die je wilt aanspreken.

Je logo is de symbolische vertaling van dit hele concept.

Het zou daarbij iets moeten zijn waar jij blij van wordt. Het is jouw vlag die je plant in de ondernemerswereld. Daar mag je best trots op zijn!

Maar ook je bezoeker of volger zou het een positief gevoel moeten geven. Dit kan je natuurlijk testen door het te vragen. Hij of zij hoeft niet meteen helemaal te begrijpen wat voor bedrijf je bent. Dat leg je wel uit in je teksten. Maar een goed logo helpt wel mee met de verbindingen die je wil maken met je bedrijf.

En mijn eigen logo?

Dat is de tekening die ik vroeger van mijn initialen maakte: twee hartjes. Dit kwam in mij op toen ik bezig was met de rebranding van mijn bedrijf. Meer daarover in dit blog.

Het logo heeft mijn concept richting gegeven. Het is eenvoudig en misschien niet perfect. Maar het heeft wél betekenis en is echt van mij.

Wil je het verhaal van je bedrijf helder(der) krijgen? Zodat je een duidelijk concept kan gaan neerzetten? Laat mij je dan helpen in een 1-op-1 coaching!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.