Wat jouw ondernemersverhaal te maken heeft met ‘geregisseerde kwetsbaarheid’. En hoe je iets persoonlijks deelt als ondernemer.
Als je online bent is het interessant om ook eens te zien hoe andere ondernemers hun verhaal vertellen. Vooral op Instagram delen vrouwelijke ondernemers veel over zichzelf.
Het meeste is natuurlijk positief, zoals je dat nou eenmaal doet op social media. Blij met nieuwe opdracht, man en kinders, de zon die schijnt, enzovoorts.
Maar hun struggles met het ondernemerschap zie je daar ook. En zeker coaches delen ook hun persoonlijke pijnen, die ten grondslag liggen aan hun bedrijf.
Open en eerlijk als marketingmiddel
Een tijdje terug stond in de Volkskrant een goed artikel over ‘geregisseerde kwetsbaarheid’. Over influencers die het vreselijk moeilijk hebben met bijvoorbeeld hun haar. En met een clickbait titel als: ‘Ik ben hier ZO onzeker over’ dit delen met hun publiek. Dat daar massaal op reageert en het mooi vindt dat hun YouTuber zo open en eerlijk durft te zijn.
De schrijver van het artikel is hier heel cynisch over en dat snap ik. Ik heb daar zelf ook erg weinig mee. Maarja, het is wel een vorm van marketing waar ik zelf ook in geloof en waarvan ik hoop dat steeds meer ondernemers dat gaan doen. Maar dan wel écht jezelf laten zien en je kwetsbaar opstellen. En daardoor een band krijgen met je volgers. Meer over het belang van jouw eigen verhaal vind je in dit blog.
Dus dat ‘geregisseerde’ zit daar ook in. Je zit als ondernemer natuurlijk niet je hele hebben en houwen online te gooien als therapie. Je wil daarmee bereiken dat mensen je gaan zien en uiteindelijk je klant worden, zodat je ze kan helpen.
Je ondernemersverhaal moet raken
Nu is dat hele ‘hebben en houwen’ maar een grapje uiteraard. Het moet wel ergens op slaan als je iets persoonlijks deelt als ondernemer. Als je nou bijvoorbeeld een kapper bent met rottig haar, kan het best zinvol zijn dit te gebruiken.
Een onderneemster als Simone Levie schrijft over haar angsten, onzekerheden en haar traumatische ervaring in haar boek. Hiermee laat ze vrouwelijke ondernemers zien dat het mogelijk is hier overheen te komen. En zo moedigt ze hen aan hun dromen na te jagen.
Ik vertel zelf ook een behoorlijk persoonlijk verhaal op mijn Over mij pagina. Omdat het past bij mijn thema: je eigen pad bepalen, gaan staan voor wie je bent en wat je wil. Dat hoop ik ook bij ondernemers te bereiken door ze te coachen met hun verhaal.
Jij hoeft dat natuurlijk niet per se op die manier te doen. Maar maak alsjeblieft wat meer van je ondernemersverhaal dan: en toen had ik dit idee en toen schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel en sindsdien heb ik al vele mensen geholpen met mijn aanbod en daar word ik heel blij van. Daarmee raak je mensen niet en dan blijft het niet hangen.
En geloof maar van iemand die heel veel online is: dan is het het ene oor in, andere uit. Nu zijn er wel allemaal technieken voor. Maar het belangrijkste voor een goed ondernemersverhaal? Schrijf hem vanuit je hart.
PS Wil je weten hoe het met míjn haar gaat? Check mijn Insta 🙂