Waarom zou je als ZZP’er zoveel moeite doen om mensen je bedrijfsnaam te laten onthouden terwijl het om jou gaat?
“Ik zit te denken om misschien mijn bedrijfsnaam te veranderen”, vertelt ze tijdens ons strategiegesprek. “Moet ik dan ook naar de Kamer van Koophandel?” Ze ziet er nogal tegenop, dat is duidelijk.
Het probleem bij deze klant is dat haar bedrijfsnaam mensen eigenlijk niks zegt. Het is een fantasienaam, bedacht omdat ze het gewoon leuk vond klinken, maar die verder eigenlijk niets met haar aanbod te maken heeft.
Maarja, welke bedrijfsnaam zal ze dan gaan kiezen? Ze oppert enkele mogelijkheden, en heeft er ook al wat onderzoek naar gedaan. Sommige bleken helaas al in gebruik.
“Hoe kent iedereen jou?” vraag ik haar, wetende dat ze een uitgebreid netwerk heeft. “Gewoon bij mijn eigen naam” zegt ze. Dus niet jouw bedrijfsnaam?` Nee, die gebruikt eigenlijk niemand, zegt ze een beetje weifelend.
Mijn eigen bedrijfsnaam
Ik vertel haar hoe ik het zelf heb aangepakt. Vorig jaar ben ik namelijk een andere richting uit gegaan met mijn bedrijf. Hierdoor had mijn bedrijfsnaam geen betekenis meer.
Bekijk in deze vlog hoe ik de rebranding van mijn bedrijf heb aangepakt.
Het voordeel was dat de domeinnaam van mijn website altijd al mijn eigen naam is geweest. Dus besloot ik mijn naam als brand te gaan gebruiken, zoals je bij veel coaches ziet. Bovendien gebruikte eerlijk gezegd ook niemand mijn bedrijfsnaam. Als ZZP’er is dat ook wel logisch.
In officiële correspondentie, bijvoorbeeld op facturen en bij mijn privacy statement, gebruik ik wel de naam van bedrijf. En ik blijf ook zo geregistreerd bij de KvK. Maar ik communiceer hem niet in mijn marketing.
“Maar heb je hem niet nodig dan?” vraagt ze. “Hoe moet je je bedrijf dan promoten?” Ik laat haar mijn nieuwe visitekaartje zien. Met mijn eigen naam, wat ik doe en wat ik voor de klant kan betekenen. Telefoonnummer en website-url erbij. Klaar.
(Ok, dit is niet helemaal waar omdat ik Hart tot Hart marketing heb bedacht. Maar ik zie dat meer als propositie dan als bedrijfsnaam.)
Domeinnaam
In haar geval zou ze dan een nieuwe domeinnaam met haar eigen naam moeten registreren. Die zou ze voorlopig kunnen laten redirecten naar haar huidige site. De naam van haar Facebookpagina zou ze kunnen aanpassen. En de teksten op haar website. Dat zijn vrij eenvoudige stappen om mee te beginnen. Naar de KvK voor een naamsverandering is niet nodig.
“Hmm, ja dat kan eigenlijk ook wel” zegt ze. “Tja.. misschien moet ik maar eens voor mezelf gaan staan”. Ze gaat er nog even wat langer over nadenken thuis.
Ik fiets daarna naar huis door de stromende regen, maar met een smile van hier tot Tokio.
Lees ook: hoe wil jij gezien worden als ZZP’er?
Vind je dit een leuk blog? Meld je even aan en je krijgt hem elke week in je mail!