Hoe je met storytelling een verhaal van betekenis maakt

Waarom moet de Held de Vijand verslaan en wat moet jij daar mee? De laatste aflevering van mijn serie over de essentiële onderdelen van storytelling: de betekenis van obstakels voor jouw verhaal.

In films, games en verhalen komt de Held onderweg allerlei obstakels tegen voordat ze haar doel bereikt. Als al die problemen er niet waren was het een heel kort avontuur, wat je eigenlijk niet eens meer zo kan noemen. Van obstakels leer je. Het zou een stuk makkelijker zijn als ze er niet waren. Dat je gelijk van a naar b kon. Maar dan is het verhaal gauw uit en ook wel een beetje saai en oppervlakkig.

Obstakels overwinnen

Ook jouw klant of doelgroep komt hindernissen tegen in het leven en zal die moeten overwinnen, wil er verandering plaatsvinden. En wil ze een leven van enige betekenis hebben.

Om goede teksten te kunnen maken zal je dus moeten onderzoeken wat die obstakels van jouw klant zijn. Wat haar ervan weerhoudt om haar doelen te bereiken. Hoe kom je daar nou achter? Door het te vragen. Door online onderzoek te doen. Bijvoorbeeld boekreviews lezen over een onderwerp dat met je vakgebied te maken heeft.

Pak dan de obstakels eruit waar je wat mee kan. Bijvoorbeeld die je met je bedrijf ook hebt gehad. En kies de belangrijkste eruit. Waar kan de Held echt niet om heen? Wat moet ze verslaan om de transformatie te ondergaan die nodig is om haar doel te bereiken? Dat is haar Vijand.

Van betekenis willen zijn

In het geval van mijn klanten (jij misschien 😊) kwam ik erachter dat ze graag van betekenis willen zijn met hun bedrijf. Ze hebben een idealistische, educatieve inslag en willen mensen helpen groeien. Daar heb je impact voor nodig.

Dus moet je aan marketing doen: jezelf zichtbaar maken, geregeld van je laten horen en zo je klantenkring uitbreiden. En dat vindt mijn held vervelend. Want dat geeft haar een gevoel van onzekerheid (‘wie ben ik om mezelf op de borst te kloppen’, ‘er is al zoveel online, wat kan ik daar nou nog aan toevoegen’, ‘ik ben niet goed in social media/schrijven’, ‘ik wil mensen geen nepverhaal voorhouden’.) Die gevoelens, daar moet de held vanaf. Want ze verhinderen haar de mensen te bereiken die ze zou willen helpen of inspireren.

Marketing als Vijand

De Vijand van mijn Held (en van mijzelf) is: ondeugdelijke marketing die liegt, onzin verkoopt, zaken verdoezelt, foute denkbeelden in stand houdt, die zaken veel mooier voorstelt dan het in werkelijkheid is, en zo mensen manipuleert.

Als Gids of Helper geef ik de Held de tools om deze Vijand te verslaan. Zodat ze marketing op een manier kan doen die bij haar past, inspireert en verbindt. En ze zo meer kan gaan betekenen voor anderen.

Nog meer voorbeelden van vijanden:

Krijg je de Vijand van jouw doelgroep niet helder? Heb je moeite met het storytelling framework? Wil je door storytelling meer van betekenis zijn? Ik kan helpen!

Wat is storytelling en hoe pas je het toe op je marketing? (deel 1)
Storytelling strategie voor je bedrijf: wie is de Held in jouw verhaal? (deel 2)
Storytelling uitleg: het verlangen van jouw klant (deel 3)
Storytelling methode: hoe jij verhalen maakt die klanten helpen (deel 4)
Hoe je met storytelling een verhaal van betekenis maakt (deel 5)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.