Door storytelling te gebruiken in je marketing maak je je bedrijf beter zichtbaar. Zo kun je uitgroeien tot autoriteit in jouw niche. In deze en de komende blogs vertel ik wat storytelling is en hoe je daar een pakkende teksten mee maakt.
Elke avond op de bank naar Netflix of Videoland kijken. En daarna nog even lezen. Doe jij dat ook? Je bent niet de enige. De coronacrisis heeft een enorme groei bij streamingdiensten veroorzaakt en er worden meer boeken verkocht. Vooral fictie.
Dit komt natuurlijk omdat niemand meer ergens heen kan. En de hele avond uit het raam staren is ook weer zo wat. Als ik voor mezelf spreek: ik heb ook een enorme behoefte aan verhalen. De realiteit doseer ik liever een beetje.
Elk verhaal heeft dezelfde kenmerken
Wat zijn de kenmerken van storytelling? Volgens Joseph Campbell maakt het niet uit waar je vandaan komt of in welke eeuw je leeft: elk verhaal heeft hetzelfde stramien.
Dit is heel kort door de bocht:
- De hoofdpersoon leeft haar leven. Het is niet geweldig maar best ok.
- Dan komt een ‘roep om avontuur’. Ze begrijpt dat er niks anders op zit en gaat op pad, een andere wereld tegemoet.
- Ze ontmoet een gids die haar goed advies geeft over hoe ze nu verder moet.
- Ze ontmoet ook de vijand, die ze moet verslaan om verder te kunnen.
- Als herboren gaat ze terug naar haar leven, waar niets meer hetzelfde is.
“Alle verhalen gaan er uiteindelijk over om samen te kunnen vallen met je eigen wezen. Wie ben je eigenlijk en wat kom je hier doen? Om dat te weten te komen zit er niets anders op dan op reis te gaan.”
Eric Peeters
Storytelling in je marketing
Nu heb je met je bedrijf misschien een geweldig product of dienst. En een mooie visie. Maar als je dit niet pakkend kan verwoorden gaat het aan iedereen voorbij. Daarom is storytelling ook voor marketing zo krachtig. In plaats van het te hebben over je methode, verbind je via een verhaal jouw visie met de behoeften van je klant.
Emotioneel investeren in een verhaal
Zoals ik in mijn e-book schrijf: mensen onthouden verhalen beter dan feiten en cijfers. Met een goed verhaal trek je de aandacht, neem je hen mee op reis en zorg je ervoor dat ze ‘emotioneel investeren’. Dit is zelfs wetenschappelijk onderzocht.
Ook schijnen mensen beslissingen eerder op gevoel dan rationeel te nemen. Met storytelling in je marketing speel je daar op in en maak je je bedrijf beter zichtbaar. Zo kun je uitgroeien tot autoriteit in jouw niche.
Hoe pas je storytelling dan toe op je marketing?
In de komende blogs ga ik hier uitgebreider op in:
- De Held. Ben je dat zelf? Een fictief personage? Of is het je ideale klant? Hoe ziet haar leven eruit?
- Wat is het probleem of de uitdaging van je Held? Wat voor diepere betekenis kun je daaraan geven? En wat gebeurt er als de Held niet op pad gaat om dit op te lossen maar lekker thuis blijft?
- Wie is de Gids en wat voor raad geeft die aan de Held? Hoe kun jij shinen als gids?
- Waarom moet jouw Held de vijand verslaan? En hoe dan?
- Hoe ziet het leven er voor de Held uit als dit gelukt is?
Ga je het avontuur met me aan?
Door naar het volgende blog: Storytelling strategie voor je bedrijf: wie is de Held in jouw verhaal?
Wat is storytelling en hoe pas je het toe op je marketing? (deel 1) Storytelling strategie voor je bedrijf: wie is de Held in jouw verhaal? (deel 2) Storytelling uitleg: het verlangen van jouw klant (deel 3) Storytelling methode: hoe jij verhalen maakt die klanten helpen (deel 4) Hoe je met storytelling een verhaal van betekenis maakt (deel 5)
Geen blog missen? Abonneer je dan even!