Kom uit je bubbel en zet de juiste zoektermen in die aansluiten op de behoeften van je klant. Zo maak je jezelf beter vindbaar online.
Misschien ben jij zo’n ondernemer voor wie vanaf het begin meteen alles duidelijk was. Je wist wat je met je bedrijf ging doen en dat doe je nog steeds.
Alles gaat goed en je hoeft nooit iets te veranderen. Lijkt me heerlijk… maar ook wel een beetje saai eigenlijk.
Ik ben er zo eentje die na een tijd weer wat ander wil. Die van alles wil uitproberen. En soms ook aan dingen van haarzelf voorbijgaat die voor anderen toch heel duidelijk zijn.
Starten als ondernemer
Mijn eerste opdracht als zelfstandig ondernemer begint gelijk goed. Ik mag naar Terschelling om daar een paar dagen mediawijsheidlessen te geven aan scholen. Ik loop er zo heen vanuit mijn knusse hotel door het winkelstraatje van West-Terschelling.
Aan het eind van de dag ga ik nog even naar het strand en laat de koude zeewind mijn hoofd opfrissen. ’s Avonds drink ik een bokbiertje in de bar.
Websites maken met WordPress
Maar na een aantal jaar in het onderwijs wil ik wel weer eens wat anders. Ik geef al af en toe cursussen website maken met WordPress. Dus het lijkt me leuk dit verder uit te bouwen.
Alleen loop ik er iedere keer tegenaan dat mijn klanten vooral geïnteresseerd zijn in hoe te werken met het programma. Op zich vrij logisch natuurlijk 😊. Maar ik vind het eigenlijk veel boeiender om te kijken naar wat je ermee doet, met die website. Wat je erop zet, hoe je er mensen mee bereikt.
Daarvoor is het belangrijk je klanten te snappen. Daarover lees je in dit blog.
Dus uiteindelijk heb ik dan ook voor de content gekozen. Dat is een heel proces geweest. Niet alleen voor mezelf en mijn bedrijf. Maar zéker ook voor mijn SEO (zoekmachineoptimalisatie) en contentmarketing.
Moet je dat zelf doen die contentmarketing? Mijn mening daarover lees je hier.
Vindbaar zijn online
Ik ben eerst al mijn content gaan scheiden. Doordat ik met mijn blog een andere kant op was gegaan, snapte Google daar niets meer van. En bezoekers dus ook niet. Ze denken op een site over mediawijsheid terecht te komen, en dan gaat het ineens over je verhaal als ondernemer.
Dus heb ik een nieuwe site gemaakt waar ik mijn oude content over onderwijs en mediawijsheid naar heb verhuisd. Omdat ik wel deels beschikbaar wil blijven voor dit soort opdrachten. Dus daarop vindbaar wil blijven.
Maargoed, dan moet je gaan bedenken hoe je gevonden wil worden met je nieuwe diensten op je ‘echte’ site. Wat zijn de juiste zoektermen? En welke categorieën en tags zet je in?
De juiste zoektermen vinden
Ook dat is een heel proces geweest. In eerste instantie bedenk je vanuit jouw achtergrond waar je diensten over gaan. En dus waar mensen je op zouden moeten vinden. Dus ik bedacht dat het iets zou moeten zijn als: branding, contentmarketing, zzp en marketing, storytelling. Ik had natuurlijk ook nog in een zoekwoordentool zitten neuzen. En daar wat gerelateerde termen gevonden.
Deze woorden strooide ik door mijn blogs en gebruikte ze als tags en categorieën. Tot ik na een tijdje Google Search console bezocht. Dat hoort bij Google Analytics: meer daarover in dit blog.
Je ziet daar wat statistieken van je websitebezoekers. En ook via welke zoekwoorden ze op je site terecht zijn gekomen. Dat was een mega-eyeopener. Normale mensen zoeken helemaal niet in van die (marketing)jargon termen. Die zoeken op, in mijn geval, ‘tekst schrijven over jezelf’.
Voor de zoveelste keer ging ik dus weer aan de slag met het aanpassen van de zoektermen op mijn site. En sindsdien zie ik echte verbeteringen. Dit getweak om jezelf online beter vindbaar te maken hoort bij het ondernemerschap. Maar het kan wel wat makkelijker dan hoe ik het heb gedaan. En jij misschien ook.
Als je dit maar in de gaten houdt:
- Ken jouw verhaal: waar je goed in bent, je ‘why’, waar je heen wil met je bedrijf.
- Ken de behoeften van je klanten en sluit daar op aan in je verhaal, met al je andere content en dus ook met je zoektermen.
Hulp nodig? Kijk bij mijn aanbod of neem even contact met me op voor een gratis strategiegesprek.