Er zijn honderden andere lifestyle- en business coaches, tekstschrijvers, social media deskundigen en facebook marketing trainers. Maar jij doet het op jouw manier.
“Nee dat moet je niet zeggen!’ roept een vriend geschrokken uit. Ik heb hem net mijn laatste vlog laten zien, waar ik eigenlijk wel blij mee was. Maar nu even niet meer.
Deze vriend heeft een heel andere achtergrond en is bovendien geen ondernemer. Hij wil het liefst dat ik met een kek colbertje aan een flitsende filmpje maak. Mooi weer-verhalen met een smile zeg maar.
Personal brand
Had ik waarschijnlijk ook wel kunnen doen, maar dat wil ik niet. Ik wil nou juist aan mijn volgers en potentiële klanten laten zien dat er weliswaar honderden andere lifestyle- en business coaches, tekstschrijvers, social media deskundigen en facebook marketing trainers zijn, maar dat jij het op jouw manier doet.
Jij bent je merk, je personal brand, dus laat dat dan ook op alle mogelijke manieren zien online. Want dat is wat jou onderscheidt van al die andere coaches en deskundigen. Als je dan alleen maar keurig zit te wezen zien mensen dat dus niet.
Lees ook in dit blog: Vertel je eigen verhaal in je contentmarketing.
Site coaching
Mijn vlogs komen vrij spontaan tot stand. Ik neem mijn selfie stick mee en bedenk onderweg een beetje wat ik wil gaan zeggen. In deze vlog ging dat om aan te kondigen dat ik een nieuw aanbod heb.
Alleen maar dat vertellen is vrij saai natuurlijk. Aangezien ik me met mijn aanbod richt op andere ondernemers vertel ik daarom een aantal andere zaken erbij die ik als ZZP’er meemaak. Zaken waar zij zich waarschijnlijk wel in herkennen en waarmee ik hoop een band te creëren.
Dat gaat heel natuurlijk eigenlijk. Als ondernemer ben je praktisch 100% van je tijd bezig met ondernemen dus stof genoeg 😉
Eerlijk en herkenbaar voor ondernemers is mijn vlog denk ik wel, maar of het nou slim is om te vertellen dat je 0 euro op je rekening hebt staan? Is dat niet te kwetsbaar? Laat je dan wel zien dat je een goede ondernemer bent? Die twijfel kwam na dat gesprek met die vriend wel op.
Meer over je kwetsbaar en eerlijk opstellen als ondernemer lees je in dit blog.
Maar weet je: fuck it. Ik weet zo langzamerhand wel wat ik in huis heb en wat ik anderen kan bieden. Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat ik helemaal ga voor de dingen die ik doe. Als mensen dat niet zien en liever een mooi praatje willen dan zullen die toch niet echt bij mij passen als klant.
Dus moet je open en eerlijk zijn in je vlog, blog, site, social media en nieuwsbrief? Ja, maar wel zo dat het een doel dient en dat je doelgroep er wat aan heeft. En jijzelf natuurlijk.