Online marketing ‘light’ tips voor de ZZP’er

Wij ZZP’ers hebben minder tijd, budget en gespecialiseerde kennis dan grotere bedrijven met een marketingcommunicatie team. Daarom moeten het doen met online marketing ‘light’: behapbare en slimme marketing.

“Zit je nou al wéér naar die vampiers te kijken?” Huisgenoot Y begrijpt totaal niet wat ik aan die serie vindt. Ik kijk dus vooral als hij er niet is want dat commentaar de hele tijd vind ik niet fijn.

Bron: Pixabay

Ik ontspan gewoon graag met tv-series waar ik niks aan heb. Voor de lol. Ga ik daarna wel weer met strategie en beleid serieus verder met mijn leven.

Naast bingen heb ik mijn kerstvakantie aan online marketing besteed. Heb flink wat updates aan mijn site gedaan. Zoals een nieuwe Over mij pagina. Ik heb een e-book uitgebracht. Ben verder gegaan met de ondernemerscursus die ik zelf volg. En aan het adverteren geslagen op Facebook.

Best veel eigenlijk, als ik het zo opsom. Dat is soms het nadeel van ZZP ‘er zijn: dat je veel/alles alleen moet uitzoeken. Maarja, dat vind ik leuk en niet erg (meestal dan).

Ondernemers en social media

Dat geldt lang niet voor iedereen, blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel over ondernemers en social media. De grootste groep is die van de minimale social media gebruikers: zij posten 1x per maand iets op hun zakelijke account. Die groep is dan ook meteen het meest ontevreden over de opbrengst van social media. Da’s niet zo vreemd!

Om echt goed te snappen hoe het werkt, zul je elke dag tijd moeten steken in je Facebook/Instagram/LinkedIn bedrijfspagina en/of Twitteraccount. En website. Dus je hoeft niet elke dag iets te posten of te bloggen, maar doe wel onderzoek. Bekijk hoe anderen het doen. Wat de trends zijn. Welke soort content aanslaat.

Zet minimaal een keer per week jouw bericht op social media. En reageer ook eens op die van anderen. Anders ben je te weinig zichtbaar. Omdat er te veel andere berichten zijn. Maar ook omdat zo’n social media platform je berichten minder aan anderen zal tonen. Vergelijkbaar met je site wanneer je daar weinig nieuws op zet. Dan zak je ook steeds verder weg in de zoekresultaten.

Doe het ergens voor

Berichtjes posten heeft alleen maar zin als je het ergens voor doet. En niet, zoals ook uit dat onderzoek naar voren komt “omdat het moet”.

Met social media kom je op een laagdrempelige, goedkope manier in contact met potentiële klanten. Hierdoor snap je steeds meer van je doelgroep. Zodat je daar steeds beter op kan inspelen met je aanbod. Als je het goed doet ga je mensen naar je toe trekken en ervoor zorgen dat het klanten worden.

En krijg je meer verkeer op je site, door bijvoorbeeld een landingspagina met een bepaalde actie op je site te zetten en dit te promoten via je social media kanaal. Zo houd je je website relevant voor je doelgroep en zoekmachines.

Wij ZZP’ers hebben minder tijd, budget en kennis dan grotere bedrijven met een heel team. Daarom de belangrijkste tips voor online marketing ‘light’:

  1. Ken jouw verhaal: je doel met je bedrijf, je ‘thema’. Dit is je uitgangspunt van al je communicatie op je site en social media. Lees ook: waarom die over mij pagina belangrijk is.
  2. Bepaal je doelgroep. Wie wil je dat jouw dienst/product afnemen? Kattenbaasjes, lifestylecoaches, aanstaande moeders, mensen met inkomen boven de 100.000, muzikanten? Hoe specifieker hoe beter. Richt je tot hen in je content.
  3. Wat wil jouw doelgroep horen? Verdiep je in hen. Vraag het aan je klanten, lees de reacties op berichten van ondernemers die een vergelijkbaar aanbod hebben. Lees ook eens de reviews op boeken over jouw onderwerp.
  4. Bepaal welk social media kanaal je kiest. Waar kan jij goed mee overweg en waar zit je doelgroep op?
  5. Bepaal wat je wil bereiken met online marketing. Beroemd worden? Meer klanten? Bewustwording? Bekijk af en toe de statistieken op je social media kanaal en Google analytics om te zien of dat de goede kant op gaat.
  6. Bedenk van tevoren het globale idee waar je het over gaat hebben. En hou je daaraan.
  7. Ga zaaien! Geef tips, en vraag je contacten van alles, geef gratis weggevers, zet leuke filmpjes en foto’s online enz. Meer over vloggen in dit blog.
  8. Maak advertenties om meer bereik te krijgen voor je pagina (zorg wel dat je hier eerst meer over te weten komt, zodat je geen geld weggooit).
  9. Maak een plan hiervoor en plan het in je agenda. Zodat je ook tijd over houdt voor je werk en totaal nutteloze zaken 😉
  10. Blijf op de hoogte van de trends van jouw platform. En hoe je dat dan doet. De meeste informatie (bijvoorbeeld over Instastories) is gewoon te googlen.

Meer tips? Like mijn Facebookpagina en ik hou je op de hoogte!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.