Dit is wat je minimaal met Google Analytics zou moeten doen als zelfstandige die via z’n site klanten wil trekken.
Jarenlang heb ik weinig tot niks met Google Analytics gedaan. Ik had het wel geïnstalleerd natuurlijk, en keek af en toe eens naar hoeveel bezoekers op mijn site kwamen, maar deed er verder niet zoveel mee.

Yep, en dat voor iemand die zich bezig houdt met online marketing.
Wat moet je als ZZP’er met Google Analytics?
Er zijn marketingmensen die er hun beroep van hebben gemaakt: het interpreteren en rapporteren van de resultaten van een bedrijf via Google Analytics en Search Console. Er is enorm veel mee mogelijk. Maar dat moet je leuk vinden om daar veel tijd in te steken. Die persoon ben ik niet.
Dat veel mede-ZZP’ers dat ook niet doen begrijp ik dus best. Want wat moet je ermee, met die bezoekersaantallen? Of dat je bezoekers deels via desktop en deels via mobiel je website bekijken? Is dat goed? Slecht? Wat kun je er dan aan doen als je dat zou willen veranderen?
(Dat je website ‘responsive’ moet zijn, dat wil zeggen goed te bekijken op elk apparaat, heb je toch allang gerealiseerd hoop ik.)
Inmiddels kijk ik er anders naar.
Bekijken hoeveel bezoekers je site trekt heeft wel zin als je bepaalde acties hebt gedaan waardoor je hoopt dat die aantallen omhoog zijn gegaan. Zoals een Facebookadvertentie. Je vergelijkt het aantal bezoekers dus alleen met die van een eerdere periode. Niet met hoe andere sites het doen, of hoeveel je denkt dat je zou moeten hebben. Dat is meestal alleen maar frustrerend en niet zinvol.
Zoektermen onderzoeken
Waar je verder wat van op kan steken zijn de zoektermen die bezoekers hebben ingetypt waarna ze op je site terecht zijn gekomen (tegenwoordig te vinden in de Search Console). Komen die termen overeen met de inhoud van jouw site, dan is dat prima. Zo niet, dan is er werk aan de winkel. Trek een paar avonden uit voor zoekwoordenonderzoek en zet dan de juiste zoektermen op je site (via bijvoorbeeld een SEO plugin).
Meer over het vinden van de juiste zoektermen vind je in dit blog.
Dit is wat je minimaal wel met Google Analytics zou moeten doen als zelfstandige die via z’n site klanten wil trekken.
Overigens: ook al doe je er niks mee maar heb je het wel geïnstalleerd, zorg dan wel dat je voldoet aan de regels van de AVG. Lees hier welke stappen je daarvoor neemt.
Wil je meer leren over Google Analytics of de Search Console? Klop dan niet bij mij aan 🙂 Waar ik je wel mee kan helpen lees je hier.