Je kunt als ondernemer ook gewoon met plezier je online marketing doen, op een manier die bij je past. Juist dat gaat je allerlei moois opleveren.
Een van de leukste dingen om te doen als beginnend ondernemer vond ik het maken van mijn website. Zonder erg veel input van mij (‘iets speels en kleurigs’) ontwierp mijn zus mijn huisstijl en logo.
WordPress website
De teksten en het hele WordPress gebeuren deed ik gewoon zelf natuurlijk. Eindeloos pielen achter de computer om mijn bedrijf vorm te geven: geweldig!
Ik had een divers aanbod voor verschillende doelgroepen en nog een stuk of 10 ideeën en projecten op de plank. Over alles wat daar maar enigszins daarmee te maken had begon ik te bloggen.
Dat verspreidde ik via mijn nieuwsbrief, met nog allerlei tips erbij. Op Twitter volgde ik iedereen die zich bezig hield met mijn vakgebied en velen volgden mij terug. Dat was een goede ouwe tijd 🙂
Focus aanbrengen in je doelgroep
Ik werd gevonden via Google, kreeg opdrachten via via en LinkedIn. Maar na een jaar of twee van vallen en opstaan werd me duidelijk dat ik moest gaan kiezen. Mijn site was inmiddels een ratjetoe. Ik bracht focus aan in mijn doelgroep, mijn aanbod en mijn blog.
Twee jaar verder had ik weer het gevoel een keuze te moeten maken. Ik runde mijn bedrijf op mijn drive. Maar deed ik nou wel echt wat ik wilde? In plaats van steeds maar van opdracht naar opdracht te rennen wilde ik meer uit mezelf halen en klanten naar mij toe laten komen voor mijn aanbod.
Podcasts over online marketing
Daarvoor had ik wel een heel ander business model nodig en efficiëntere marketing. Dus ben ik een ondernemerscursus gaan doen. Heel veel podcasts gaan luisteren over ondernemen en online marketing*.
In allerlei Facebookgroepen gaan zitten en webinars gevolgd. Met andere ondernemers wezen koffie drinken en gespard. Vlogs gaan maken. Zie ook: vloggen voor je bedrijf, ga het gewoon doen.
Een bedrijfspagina op Facebook aangemaakt met advertenties en alles. Klanten gaan helpen met hun website en uithoren waar zij mee worstelen. En heb ik uren en uren aan mijn website zitten sleutelen.
En mijn bevindingen zijn dit:
- Soms heb je als ondernemer wat tijd nodig om in te zien dat je je niet in allerlei bochten hoeft te wringen om te voldoen aan opdrachten of klanten die eigenlijk niet bij je passen.
- Als je werkelijk jezelf en anderen blij wilt maken met wat je doet met je bedrijf, leer dan veel van andere ondernemers en doe het vervolgens op je eigen manier. Lees ook dit blog: waarom je moet ophouden met die 5 tips in je blogs.
- Weet heel goed wat jij te bieden hebt aan je (toekomstige) klanten en laat dit zien.
- Experimenteer met content om te zien wat hen aanspreekt en waar behoefte aan is.
- Verzamel alles aan informatie en tools wat je denkt nodig te hebben.
- En gaan met die banaan!
Als je dan met plezier je online marketing doet, op een manier die bij je past, kan dat je juist allerlei moois opleveren. Waardevolle uitwisselingen, een nieuwe klant, verrassende inzichten, persoonlijke ontwikkeling. En ja, ook meer omzet.
Wil je dit ook? Abonneer je op mijn blog en ik geef je tips!
- Online marketing made easy – Amy Porterfield
- How I built this – bekende ondernemers vertellen hoe ze hun bedrijf hebben opgebouwd
- Anke Verbruggen (mindset)
- The Heart of Marketing – Jayme Soulati & John Gregory Olson