Marketingtactieken op zich zijn niet genoeg om klanten te werven. Hoe trek je dan wel mensen over de streep in een gesprek, webinar of op je salespagina?
‘Was het leuk?’ appt een vriend.
Een eenvoudige vraag die me enorm aan het denken zet. Want dat had ik me geen moment afgevraagd eigenlijk.
Wel of ik er wat aan had. En of ik mee moest doen. En nog allerlei andere dingen die er verder niks mee te maken hadden.
Maak er een show van
Het is hoogzomer en ik doe de deur open van een warm zaaltje in het buurthuis. Dertig man zitten in een kring. “O gaan we zakdoekje leggen?” Ik kan het weer eens niet laten.
De spreker start met vertellen over het banenzoektraject waar je je voor op kan geven. Over het nieuwe solliciteren en netwerken. Hij praat met veel gebaren. Dus zie je geregeld de enorme zweetplekken onder z’n oksels.
‘Had ie nou niet een ander hemd aan kunnen doen?’ zit ik mezelf gegeneerd af te vragen. Want ik heb zelf ook weleens zo voor een groep gestaan. Waarschijnlijk wel vaker. En sinds de overgang is het helemaal een Niagara Falls tijdens het geven van lessen en trainingen.
Godzijdank bestaan er megasterke deo’s. En hormoonpillen. Een vriendin van me neemt altijd een identiek shirtje mee. Dan kan ze dat tijdens een pauze ongemerkt verwisselen. Lijkt mij ook wel grappig om juist in een heel ander pak met je presentatie verder te gaan. Dat je er een echte show van maakt.
Dus daar denk ik zoal aan tijdens die bijeenkomst.
Ben je enthousiasmerend?
We doen ook wat voorsteloefeningen. Er wordt geroepen dat LinkedIn belangrijk is. En dat je tijdens de cursus leert hoe je een presentatievideootje van jezelf maakt. Want dat wordt steeds vaker gevraagd om mee sturen met je CV. Ik geef de tip dat je daar ook een filtertje over heen kan gooien, zodat je er tenminste nog een beetje fris en fruitig uitziet. Maar dat vinden sommigen te ver gaan.
Het begint me op te vallen dat deze introductiebijeenkomst alle marketingtactieken gebruikt om klanten te werven. We krijgen een stukje inhoud, wat testimonials van vorige deelnemers, enkele cijfers en resultaten. En jahoor: daar komt tot slot het aanbod dat je voor de helft van de prijs kan deelnemen als je binnen twee dagen reageert.
Na afloop praat ik nog wat na en ontmoet een gelijkgestemde. Ook al deed die man z’n best, we zijn allebei niet zo geënthousiasmeerd. En betwijfelen of we gaan deelnemen. We linken op LinkedIn, waar ik haar gelijk nog wat suggesties voor geef.
Met leuk zijn klanten werven
Ik ben naar heel veel bijeenkomsten geweest. Heb talloze webinars gezien. En ben ze vaak ook weer snel vergeten. Want die marketingtactieken op zich trekken je echt niet over de streep als het verder een saaie boel is. Je niet getriggerd wordt door iets. Of als er niets te lachen valt.
Dus hoe zorg je er dan voor dat het leuk is? Denk eens terug naar die momenten, binnen of buiten je bedrijf, waar het lekker liep. Waar je echt in het moment kon zijn, zonder dat je angstvallig zat te piekeren over de volgende stap.
Een kwestie van alles goed voorbereiden en het dan weer kunnen loslaten. Zodat je ontspannen bent en lol kan hebben in wat je doet, en dat ook laat zien. Of het nou gaat om een webinar, salespagina of gesprek: dat is volgens mij de beste manier om klanten te werven.
Lees ook: Onthou dit als je wervende teksten gaat schrijven voor je website