De zzp’er in coronacrisis: veerkracht en introspectie

Naast manieren vinden om met de coronacrisis om te gaan, is het voor de zzp’er ook de tijd voor introspectie. Wat is nou echt belangrijk? Wat wil je wel en wat niet meer met je bedrijf?

‘Gewoon maar mee blèren dan’ appt mijn zus.
If you can’t beat them join them.
Ik had mijn chagrijn geuit over een zanger bij mij in de buurt.

Na Sandy van Grease is het inmiddels de beurt aan Telkens weer. Maar ik kan door de stilte steeds minder goed tegen geluid.

‘Nou vooruit’ app ik terug, ‘maar dan wel met mijn eigen tekst’. ‘Telkens weer eet ik een ouwe peer. Doet mijn knie weer zeer. Is het de laatste keer!’, schal ik door mijn woonkamer. Daar is toch niemand. Ik moet erg giechelen om mezelf.

“Willeke Alberti heeft bij mij op school gezeten” zegt mijn moeder als dit nummer op de radio komt. Telkens weer. Mijn moeder. Wanneer kan ik haar ooit weer zien? Ineens zo’n verdriet.

Even naar buiten. Daar staat de man in kwestie keihard en best vals door een microfoon te zingen voor de serviceflat in mijn straat. ‘Arme oudjes’ denk ik. Die kunnen geen kant op. Ik zie ze al met hun handen tegen hun oren op de wc zitten. Deur op slot. Maar als ik wat dichterbij kom valt dat wel mee. Ze zitten met een stoeltje voor hun huis en het ziet ernaar uit dat ze het leuk vinden.

Zzp’ers en de coronacrisis

De hele dag door schiet ik van de ene emotie naar de volgende gedachte. Grote zorgen. Ik app veel met mede zzp’ers. Net als ik verdienen ze deze maand maar een paar honderd euro. Sommigen zelfs niks. Hoe moet dat nu? En straks? Een paar zijn net als ik aan het solliciteren. Maar ook dat schiet nu niet erg op.

Het is wat het is. Wij zzp’ers zijn uitermate flexibel. We vinden onze veerkracht en creativiteit wel weer. Zoals altijd, Telkens weer. We kijken goed om ons heen (online dan) en bedenken hoe we kunnen inspringen op de veranderingen.

Naast manieren vinden voor het ‘nieuwe normaal’ is het ook de tijd voor introspectie. Wat wil je wel, wat niet meer met je bedrijf. Wat is nou echt belangrijk in het leven. Waarom doe je wat je doet? En hoe kan je van betekenis zijn voor anderen?

Lees ook dit blog: Waarom het belangrijk is je ‘why’ te kennen.

Voor sommige ondernemers betekent dat misschien hun bedrijf helemaal omgooien. Voor anderen het aanscherpen van hun visie. Diensten en producten aanbieden die er toe doen. Waar mensen blij van worden. Positive vibes creëren en handelen vanuit de drive om de wereld een stukje beter te maken. Dat is in ieder geval waar ik aan wil bijdragen door de verhalen te maken van ondernemers die daarmee bezig zijn.

Het is nu de tijd om je af te vragen hoe je met je bedrijf een positieve impact kan maken. En dan goed doordachte stappen te zetten in je strategie en marketing. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Laat het me weten!

Dit blog is eerder verschenen op LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.